M. Chren: Návrh odstraňujúci billboardy je zlý a škodlivý

28.09.2012 Bratislava

Bratislava 27. septembra (TASR) - Návrhy Renáty Zmajkovičovej (Smer-SD) odstrániť billboardy z blízkosti ciest je zlý, škodlivý a nepoužiteľný. V rozprave k návrhu novely zákona o pozemných komunikáciách to v závere 11. dňa siedmej schôdze parlamentu vyhlásil poslanec Martin Chren (SaS).

"Zlý je preto, lebo v niektorých ustanoveniach je pravdepodobne v rozpore s ústavou. Likviduje celý jeden segment podnikania s negatívnymi dôsledkami na príjmy štátu či zamestnanosť. Návrh je pripravený bez úplnej znalosti problematiky," odkázal Chren. Poslanec zdôraznil, že schválením novely zmizne 95 percent billboardov a prakticky tak zanikne celý jeden segment podnikania, ktorý tu existuje 20 rokov. "Návrh nie je čiastkovou reguláciou v oblasti, kde sa vyskytli problémy. To je akoby sme povedali, že v niektorých eseročkách sú daňové úniky, tak všetky zrušíme," poznamenal.

Chren podľa svojich slov nevie o tom, že by existovali tak vážne problémy, že vonkajšiu reklamu treba zrušiť. Hodnota 25.000 odstránených billboardov a reklamných plôch podľa jeho slov prevyšuje 100 miliónov eur. Zároveň upozornil, že odstrániť by sa museli aj prístrešky na zastávkach hromadnej dopravy obsahujúce reklamu a ktoré zafinancovali reklamné spoločnosti. "Celková hodnota prístreškov dosahuje zhruba 11,9 milióna eur a museli by to zaplatiť mestá," podotkol Chren s tým, že poukázal škodlivosť na návrhu a preto podal procedurálny návrh, aby parlament o novele ďalej nerokoval.

Poslanec a primátor Martina Martin Hrnčiar (Most-Híd) uviedol, že súhlasí s Chrenom v tom, že novela likviduje celé odvetvie podnikania, no dodal, že stav v niektorých mestách z hľadiska výskytu billboardov je doslova tragický. Upozornil, že v Martine nie je v centre mesta žiaden billboard, lebo to neumožňujú mestské predpisy. "Mestá majú dostatočné páky na to, aby to mohli regulovať," myslí si Hrnčiar. Zdôraznil, že ak by mesto muselo samo budovať a udržiavať zastávky MHD, bolo by to pre jeho rozpočet likvidačné.

Zmajkovičová na kritiku opozície reagovala tým, že argumenty reklamných spoločností proti novele si prečítala a pripadá jej, že Chren bol dnes ich hovorcom. Poukázala pri tom na niekoľko krajín, kde sa k zákaze vonkajšej reklamy už pristúpilo. "Ja s tým prichádzam tiež. Dostala som veľa podnetov, že treba regulovať vonkajšiu reklamu. Jed zrejme potrebné prísť so zákonom o vonkajšej reklame, kde sa bude presne definovať," myslí si.

Poslankyňa trvá na tom, že vonkajšia reklama odpútava pozornosť vodičov a otravuje ľudí. "Billboardov máme viac ako stromov," povedala. Nepriaznivého dopadu na nezamestnanosť sa neobáva. Poukázala totiž na to, že po voľbách ostávajú kandidáti vylepení aj dva roky. "Teda nie je o tieto reklamy nejaký veľký záujem," konštatovala. Reklamným firmám odkázala, že by mali byť kreatívne a ponúknuť svojim klientom inú formu reklamy.


Plagáty majú zmiznúť od ciest

Podľa novely reklamné a propagačné zariadenia by po novom nemali stáť pri ceste bližšie ako 250 metrov. Zmajkovičová chce právnou normou riešiť bezpečnosť premávky a devastáciu okolia vonkajšou reklamou. Zavedenie tzv. ochranného pásma sa má týkať diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I., II. a III. triedy. Nové pravidlá sa dotknú aj už existujúcich billboardov, pričom na ich odstránenie z 250-metrovej zóny bude dvojročná zákonná lehota, ktorá začne plynúť odo dňa účinnosti novely, čo je 1. január 2013.

O tom, či sa návrh dostane do druhého čítania, rozhodne plénum v piatok (28.9.) predpoludním. Snemovňa zároveň otvorí posledné tri novely, ktoré ostali na programe rokovania. Hovoriť sa bude aj o použití informačno-technických prostriedkov v prvom polroku roku 2012.
 

Vyberte región